Diagnoza autyzmu. Na czym polega, gdzie można zdiagnozować

05 kwietnia



Diagnoza autyzmu to nie zamyka się w gabinecie jednego specjalisty i obserwacji kilku objawów. Rodzice często pytają mnie podczas pierwszej wizyty, czy moje dziecko ma autyzm. Nigdy nie odpowiem na takie pytanie. Mogę stwierdzić, że występuje pewna grupa cech charakterystycznych dla tego zaburzenia, ale sam logopeda autyzmu zdiagnozować nie może. Konieczna jest wizyta w specjalistycznych ośrodkach, gdzie kilku specjalistów: logopeda, psycholog, psychiatra dokładnie zbadają dziecko i na tej podstawie będzie można wyciągnąć wnioski.

Jednym z narzędzi do diagnozy autyzmu jest opracowany przez Barona-Cohena i jego współpracowników test  CHAT – Checklist for Autism in Toddlers.  Wykorzystywany jest we wczesnej diagnozie autyzmu. Jego Koncepcja została oparta na teorii umysłu.  Kwestionariusz składa się z dwóch części, pierwsza to wywiad z rodzicami, druga zaś wymaga obserwacji dziecka. W opracowaniu testu autorzy wykorzystali objawy, które mogą umożliwić wczesne wykrycie pewnych cech wśród dzieci zagrożonych autyzmem, do najważniejszych należą: zabawa symboliczna, współdzielenie uwagi. Test doczekał się kilku wersji wykorzystywanych przez specjalistów.
Wieloletnie badania i doświadczenie Fundacji Synapsis zaowocowały opracowaniem koncepcji ogólnopolskiego programu wczesnego wykrywania autyzmu Badabada. Początkowo Fundacja diagnozowała dzieci od ok. 4 r.ż., a obecnie wystawia wydaje opinie u dzieci poniżej 2 r.ż. Fundacja Synapsis pomaga dzieciom i dorosłym z autyzmem oraz ich rodzinom. Jej celem jest również wypracowywanie systemowych rozwiązań, które poprawiają jakość życia osób z ASD.
Pierwszy poziom działania. Model badań przesiewowych programu Badabada rozpoczyna się od możliwości wypełnienia przez wszystkich rodziców mających dostęp do internetu kwestionariusza M-CHAT-R/F on-line. Kwestionariusz przeznaczony jest do badania dzieci w wieku od 16 do 30 miesiąca życia. zawiera 20 pytań dotyczących różnych zachowań i umiejętności dziecka. Po wypełnieniu go i rodzic od razu dostaje wynik z informacją o ryzyku wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzm i wskazówkami, jakie dalsze działania powinien podjąć.
Drugi poziom działania to bezpośrednie badania przesiewowe prowadzone przez przeszkolone osoby z wykorzystaniem narzędzia SACS-R. Badaniem mogą być objęte dzieci, które ukończyły 7 miesiąc życia. Polega ono na obserwacji dziecka i przeprowadzeniu z nim kilku prostych prób dotyczących codziennego działania. Narzędzie umożliwia wykrycie nieprawidłowości w rozwoju dziecka w zakresie społecznego komunikowania się oraz relacji społecznych. W przypadku stwierdzenia nietypowych zachowań, opiekunowie otrzymują pisemną informację o kolejnych krokach, jakie powinni podjąć.
Trzeci poziom działania to konsultacje i diagnostyka specjalistyczna, pilotażowo w wybranych placówkach, a docelowo, w różnych placówkach w Polsce. Fundacji zależy, by tego typu działania były prowadzone w placówkach finansowanych przez samorząd lub prowadzących działalność w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Tego typu opieka byłaby dla dzieci bezpłatna. Czwarty poziom to odpowiednie działania wspomagające rozwój dziecka i wspierające rodziny. Fundacja planuje do końca 2020 udostępnić usługi związane z wczesnym wykrywaniem i wspomaganiem rozwoju każdemu dziecku będącemu w grupie ryzyka wystąpienia autyzmu.
Diagnoza ma przede wszystkim szczegółowo określić zaburzenia w poszczególnych obszarach funkcjonowania dziecka, natomiast terapia musi być indywidualnie dopasowana, niemalże uszyta na miarę potrzeb osób z autyzmem. Każde dziecko bowiem funkcjonuje nieco inaczej. Zazwyczaj potrzebne są oddziaływania kilku specjalistów: psychiatrów, neurologów, psychologów, terapeutów integracji sensorycznej i logopedów. Powinna być stała współpraca pomiędzy terapeutami i lekarzami, którzy zajmują się dzieckiem. Metody terapii są bardzo różne, to co bywa skuteczne dla jednego dziecka może okazać się nieskuteczne dla innego. Często się zdarza, że forma czy metody terapii są kilkakrotnie zmieniane w trakcie edukacji dziecka. Ma to związek zarówno z faktem, iż dana metoda może się nie sprawdzać w przypadku konkretnego dziecka, ale także z tym, że może się zmienić funkcjonowanie dziecka i należy te czynniki brać pod uwagę.

Przydatne linki:
Diagnoza w Radomiu odbywa się w kilku miejscach. Rodzice najczęściej polecają poniższe ośrodki:

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts