Diagnoza autyzmu. Na czym polega, gdzie można zdiagnozować
05 kwietnia
Diagnoza
autyzmu to nie zamyka się w gabinecie jednego specjalisty i obserwacji kilku
objawów. Rodzice często pytają mnie podczas pierwszej wizyty, czy moje dziecko
ma autyzm. Nigdy nie odpowiem na takie pytanie. Mogę stwierdzić, że występuje
pewna grupa cech charakterystycznych dla tego zaburzenia, ale sam logopeda autyzmu
zdiagnozować nie może. Konieczna jest wizyta w specjalistycznych ośrodkach,
gdzie kilku specjalistów: logopeda, psycholog, psychiatra dokładnie zbadają
dziecko i na tej podstawie będzie można wyciągnąć wnioski.
Jednym
z narzędzi do diagnozy autyzmu jest opracowany przez Barona-Cohena i jego
współpracowników test CHAT – Checklist
for Autism in Toddlers. Wykorzystywany
jest we wczesnej diagnozie autyzmu. Jego Koncepcja została oparta na teorii
umysłu. Kwestionariusz składa się z
dwóch części, pierwsza to wywiad z rodzicami, druga zaś wymaga obserwacji
dziecka. W opracowaniu testu autorzy wykorzystali objawy, które mogą umożliwić
wczesne wykrycie pewnych cech wśród dzieci zagrożonych autyzmem, do najważniejszych
należą: zabawa symboliczna, współdzielenie uwagi. Test
doczekał się kilku wersji wykorzystywanych przez specjalistów.
Wieloletnie
badania i doświadczenie Fundacji Synapsis zaowocowały opracowaniem koncepcji
ogólnopolskiego programu wczesnego wykrywania autyzmu Badabada. Początkowo
Fundacja diagnozowała dzieci od ok. 4 r.ż., a obecnie wystawia wydaje opinie u
dzieci poniżej 2 r.ż. Fundacja Synapsis pomaga dzieciom i dorosłym z autyzmem
oraz ich rodzinom. Jej celem jest również wypracowywanie systemowych rozwiązań,
które poprawiają jakość życia osób z ASD.
Pierwszy poziom działania. Model badań
przesiewowych programu Badabada rozpoczyna się od możliwości wypełnienia przez
wszystkich rodziców mających dostęp do internetu kwestionariusza M-CHAT-R/F on-line.
Kwestionariusz przeznaczony jest do badania dzieci w wieku od 16 do 30 miesiąca
życia. zawiera 20 pytań dotyczących różnych zachowań i umiejętności dziecka. Po
wypełnieniu go i rodzic od razu dostaje wynik z informacją o ryzyku wystąpienia
zaburzeń ze spektrum autyzm i wskazówkami, jakie dalsze działania powinien
podjąć.
Drugi poziom działania to bezpośrednie badania przesiewowe prowadzone przez przeszkolone osoby z
wykorzystaniem narzędzia SACS-R. Badaniem mogą być objęte dzieci, które
ukończyły 7 miesiąc życia. Polega ono na obserwacji dziecka i przeprowadzeniu z
nim kilku prostych prób dotyczących codziennego działania. Narzędzie umożliwia
wykrycie nieprawidłowości w rozwoju dziecka w zakresie społecznego
komunikowania się oraz relacji społecznych. W przypadku stwierdzenia
nietypowych zachowań, opiekunowie otrzymują pisemną informację o kolejnych
krokach, jakie powinni podjąć.
Trzeci poziom działania to konsultacje i diagnostyka specjalistyczna, pilotażowo w wybranych
placówkach, a docelowo, w różnych placówkach w Polsce. Fundacji zależy, by tego
typu działania były prowadzone w placówkach finansowanych przez samorząd lub
prowadzących działalność w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Tego
typu opieka byłaby dla dzieci bezpłatna. Czwarty poziom to odpowiednie
działania wspomagające rozwój dziecka i wspierające rodziny. Fundacja planuje
do końca 2020 udostępnić usługi związane z wczesnym wykrywaniem i wspomaganiem
rozwoju każdemu dziecku będącemu w grupie ryzyka wystąpienia autyzmu.
Diagnoza ma przede wszystkim szczegółowo określić
zaburzenia w poszczególnych obszarach funkcjonowania dziecka, natomiast terapia
musi być indywidualnie dopasowana, niemalże uszyta na miarę potrzeb osób z
autyzmem. Każde dziecko bowiem funkcjonuje nieco inaczej. Zazwyczaj potrzebne
są oddziaływania kilku specjalistów: psychiatrów, neurologów, psychologów, terapeutów
integracji sensorycznej i logopedów. Powinna być stała współpraca pomiędzy
terapeutami i lekarzami, którzy zajmują się dzieckiem. Metody terapii są bardzo
różne, to co bywa skuteczne dla jednego dziecka może okazać się nieskuteczne
dla innego. Często się zdarza, że forma czy metody terapii są kilkakrotnie
zmieniane w trakcie edukacji dziecka. Ma to związek zarówno z faktem, iż dana
metoda może się nie sprawdzać w przypadku konkretnego dziecka, ale także z tym,
że może się zmienić funkcjonowanie dziecka i należy te czynniki brać pod uwagę.
Przydatne linki:
Diagnoza w Radomiu odbywa się w kilku miejscach. Rodzice najczęściej polecają poniższe ośrodki:
0 komentarze