Terapia dziecka z autyzmem. Przede wszystkim pełne dopasowanie
06 kwietnia
Terapia na miarę
Rodzice mają do wyboru mnóstwo ośrodków i prywatnych
gabinetów, w których specjaliści pracują nad deficytami ich dzieci. Trudno
oceniać, która terapia jest najskuteczniejsza, ponieważ każde dziecko jest
inne. Dlatego bardzo ważne jest by na początku w trakcie diagnozy określić
szczegółowo obszary trudności dziecka. W ten sposób należy dobrać odpowiednią
terapię, która powinna być prowadzone w razie konieczności w ścisłej współpracy
z innymi specjalistami, którzy oddziaływują na dziecko. Oto najważniejsze
zasady skutecznej terapii logopedycznej:
- 1. Dokładna diagnoza dziecka, na podstawie której terapeuta ustala plan terapii.
- 2. Plan terapii powinien być dostosowany do potrzeb dziecka oraz jego możliwości.
- 3. Plan terapii powinien uwzględniać zainteresowania dziecka.
- 4. Należy odpowiednio dobrać metody pracy z dzieckiem z autyzmem. Muszą mieć merytoryczne uzasadnienie.
- 5. Logopeda powinien ściśle współpracować z innymi specjalistami, którzy mają kontakt z dzieckiem.
- 6. Plan terapii i metody pracy powinny być zmieniane w miarę postępów dziecka lub korygowane w przypadku, gdy dziecko ich nie akceptuje
- 7. Terapia powinna być systematyczna.
- 8. Terapeuta powinien ściśle współpracować z rodzicami. Rodzice muszą poznać szczegółowe cele terapii.
- 9. Dobrze, jeśli terapeuta stosuje różne metody i pracuje z dzieckiem również w jego naturalnym środowisku.
- 10. Terapia logopedyczna powinna uwzględniać również problemy sensoryczne dziecka.
- 11. Otoczenie musi być przyjazne dziecku, a terapia przewidywalna.
Jestem zwolenniczką
tego, że dziecko powinno się uczyć poprzez sytuacje naturalne, zabawę. Ponadto
terapeuta powinien podążać za potrzebami swojego pacjenta. Bardzo często jako
logopeda pracuję z dziećmi, które nie mówią, nie potrafią się porozumiewać.
Niezwykle istotne jest to, by wytłumaczyć rodzicom, że mowa nie jest
najważniejsza, najważniejsza jest komunikacja. Tym bardziej, że wiele dzieci z
autyzmem może wcale nie opanować mowy werbalnej.
Dowiedz się, dlaczego mowa wcale nie jest najważniejsza
Dowiedz się, dlaczego mowa wcale nie jest najważniejsza
Rodzaje terapii wykorzystywane w pracy z dzieckiem z
autyzmem:
Metoda behawioralna. Celem jest kształtowanie u dziecka takich zachowań, które pomogą mu
niezależnie funkcjonować w społeczeństwie. Stosowane są techniki wzmacniające
pozytywne zachowania i rozwijające nowe umiejętności. Terapia obejmuje: rozwój
mowy czynnej i biernej, budowanie zdań, rozwój społeczny, naukę zabawy,
rozwijanie umiejętności szkolnych, czynności samoobsługowych.
Metoda dobrego startu. Celem tej metody jest rozwijanie funkcji
językowych, wzrokowych, słuchowych i motorycznych, a także kształtowanie
orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała oraz lateralizacji.
Wykorzystuje się wiersze, piosenki, ćwiczenia ruchowe.
Metoda Ruchu Rozwijającego
Weroniki Sherborne. Ruch ma być narzędziem wspomagającym rozwój młodego
człowieka oraz wspomagającym terapię zaburzeń jego rozwoju. Ćwiczenia w założeniu mają zaspokajać
naturalne potrzeby dziecka, m.in. kontakty z bliskimi. Dzięki tej metodzie
dziecko uczy się schematu własnego ciała, orientacji w przestrzeni nawiązywania
relacji społecznych.
Metoda interwencji rozwojowej Greenspana. Metoda
kładzie nacisk na budowanie relacji z
bliskimi. W terapii ważna jest współpraca z rodzicami, ponieważ ich głównym
zadaniem jest podążanie za dzieckiem, za jego zainteresowaniami. Takie
podejście ma sprzyjać poprawie funkcjonowania emocjonalnego, społecznego oraz
intelektualnego.
Model TEACCH: To przykład
holistycznego podejścia. Podstawą jest zindywidualizowany program dostosowany
do potrzeb konkretnej osoby. Metoda ta ma rozwijać zdolności dzieci z autyzmem,
ale zakłada również akceptację ich trudności. Ważne jest odpowiednie
zorganizowanie środowiska, w którym odbywa się terapia czy też edukacja, należy
zapewnić osobom z autyzmem możliwość przewidywania zdarzeń, co znacznie
zmniejsza ich lęk. W terapii wykorzystuje się głównie materiał wizualny.
Terapia integracji
sensorycznej.
Diety
Dogoterapia, muzykoterpia,
hipoterapia
AAC - W terapii dzieci
wykorzystuje się komunikacje wspomagającą i alternatywną, czyli AAC
(Augmentative and Alternative Communication):
system gestów, systemy obrazkowe, piktogramy Są to działania, których
celem jest pomoc w porozumiewaniu się osób, które mają problem z mową i/lub
komunikacją.
0 komentarze