Rozwój chwytu i motoryki małej. Na co zwrócić uwagę!

22 listopada

Rozwój motoryki małej jest niezwykle istotny dla rozwoju mowy. Ośrodki w korze mózgowej odpowiadające za obie te funkcje sąsiadują ze sobą. Bardzo często w swojej praktyce spotykam się z tym, iż dziecko, które ma problemy z mówieniem, ma również trudności z zadaniami wymagającymi sprawności manualnej. Podczas terapii wykorzystuje się zależność pomiędzy sprawnością manualną a rozwojem mowy. Na tym założeniu opiera się metoda werbo-tonalna, która doskonale sprawdza się u dzieci z trudnościami w mówieniu.
Jaki powinien być prawidłowy chwyt dla poszczególnych etapów rozwoju? Jak rozwija się motoryka mała? Opiszę te zagadnienia w świetle Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej (Wrocław 2016). Nie będę jednak szczegółowo przedstawiała każdego miesiąca życia dziecka, tak jest jest to ujęte w podręczniku, a jedynie najważniejsze okresy i umiejętności.
Noworodek
Tuż po urodzeniu noworodek ma ręce przeważnie zamknięte. Widoczny jest wyraźny odruch chwytny.
Koniec trzeciego miesiąca
Dziecko na wpół otwartą ręką potrafi poruszać przed pokazywanym przed nim przedmiotem.


Koniec szóstego miesiąca
Dziecko chwyta całą dłonią zabawkę (przy chwycie kciuk wyprostowany), potrafi ją przełożyć z jednej ręki do drugiej.
Koniec siódmego i ósmego miesiąca
Dziecko potrafi trzymać w rączkach po jednym przedmiocie jednocześnie.
Koniec dziewiątego miesiąca
Dziecko celowo upuszcza przedmiot.
Koniec 10 miesiąca
Chwyt pęsetkowy. Dziecko potrafi chwycić mały przedmiot wyprostowanym palcem wskazującym i przeciwstawionym kciukiem.
Koniec 11 i 12 miesiąca
Chwyt obcęgowy. Dziecko chwyta mały przedmiot opuszkami zgiętego palca wskazującego i przeciwstawnego kciuka.
Od 10.5. do 13,5. miesiąca
Dziecko potrafi przewracać kartki w książce.
Od 11. do 14,5, miesiąca
Dziecko potrafi wrzucić dwa krążki do puszki.
Od 12.5 do 16.5. miesiąca
Dziecko umie obrócić zakrętkę buteleczki w jedną i w drugą stronę. Niemalże w tym samym czasie dziecko powinno już potrafić nałożyć dwa krążki na oś piramidy.
Od 13,5. do 17,5. miesiąca
Dziecko potrafi narysować dwie kreski w obie strony.
Od 15.5. do 20. miesiąca
Dziecko umie włożyć sznurek w otwór koralika.
Od 19.5 do 25. miesiąca
Dziecko umie narysować płaską spiralę.
Dziecko do 24 miesiąca życia powinno opanować picie z kubka (ok. 13-16 miesiąc życia), wkładanie klocków w otwór w deseczce, odkręcanie pokrywek. W Wieku ok. 16 miesiąca życia dziecko może samodzielnie myć zęby (Cieszyńska, Korendo. Kraków 2014)
Od 23. do 30. miesiąca
Dziecko samodzielnie nawleka koralik.
Od 25. do 32. miesiąca
Dziecko odkręca i zakręca zakrętkę buteleczki. Niemalże w tym samym czasie potrafi zbudować wieżę z ośmiu klocków.
Od 16. do 36. miesiąca
Dziecko potrafi wykonać dwa ruchy nożyczkami. Niemalże w tym samym czasie uczy się rwać papier ruchem rąk w przeciwnych kierunkach.
Dziecko do 40 miesiąca życia będzie potrafiło uformować walec z plasteliny a także narysować zamknięte koło.
Trzylatek potrafi już sprawnie posługiwać się łyżką, widelcem i kubkiem. Podejmuje próby kolorowania, choć jeszcze wychodzi poza linie. Potrafi już wkładać odpowiednie klocki w różnego rodzaju otwory. Czterolatek rysuje po śladzie, odwzorowuje kwadrat, koło, krzyżyk lub prostokąt. Potrafi zamalować wskazany fragment, choć jeszcze nieprecyzyjnie. Ruchy dłoni dzieci pięcio- i sześcioletnich są już bardziej precyzyjnie. Dzieci doskonale radzą sobie z kolorowaniem i rysunkami. (Cieszyńska, Korendo, Kraków 2014)
Należy mieć na względzie fakt, iż każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Granice pojawiania się kolejnych umiejętności są umowne, mogą być również wskazówką, jakie ćwiczenia należy podjąć w celu wspomagania rozwoju motoryki małej. Jeśli rodzic ma wątpliwości co do rozwoju dziecka, powinien skonsultować się z pediatrą.
Bibliografia:
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Wrocław 2016
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna Interwencja Terapeutyczna, Kraków 2014

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts