Paszport komunikacyjny. I wiesz, z kim masz przyjemność pracować.

13 stycznia

Co to jest paszport komunikacyjny?
To zbiór informacji o tym, w jaki sposób dziecko komunikuje się ze światem, ale także, jak w tym świecie funkcjonuje.
Jakie informacje zawarte są w paszporcie komunikacyjnym?
Zawartość paszportu ma służyć dziecku i osobie, która z tym dzieckiem będzie pracować lub komunikować się. Dlatego osoba, która zakłada dziecku taki dokument, powinna zawrzeć te informacje, które dla niej samej są wartościowe. Ja bazowałam na paszporcie opracowanym przez Ewę Bielecką-Nowakowską, inicjatorkę Akcji KomunikAACja. Pojawiły się tam następujące obszary funkcjonowania i komunikacji dziecka:


  • jak dziecko komunikuje się ze światem (werbalnie, niewerbalnie, czy używa piktogramów, czy może gestów, czy rozumie mowę, na jakim poziomie, itp.)
  • zmysły (jak działają, tu można napisać o nadwrażliwościach);
  • co dziecko jest w stanie zrobić samodzielnie;
  • do jakich czynności potrzebuje pomocy;
  • w jaki sposób komunikuje o potrzebach fizjologicznych;
  • jak radzi sobie z jedzeniem i piciem;
  • czy jest coś, czego dziecko nie powinno jeść;
  • jaki jest stan jego zdrowia;
  • czy jest na coś uczulone;
  • jak się zachowuje, kiedy jest smutne;
  • co poprawia jego nastrój;
  • jak się zachowuje, kiedy jest szczęśliwe;
  • jakie aktywności i przedmioty lubi;
  • jakie ma rodzaje terapii, od kiedy trwa terapia, z kim, jakie są założenia terapii i metody.
Dla kogo paszport komunikacyjny?
Przede wszystkim dla dobra dziecka. To dokument, który powinien być tam, gdzie jest dziecko - w szpitalu, podczas terapii, w domu, w szkole, w przedszkolu. Po to, żeby każdy, kto pracuje z dzieckiem, miał wgląd w podstawowe informacje o nim, by prawidłowo potrafił odczytywać sygnały wysyłane przez dziecko i wreszcie po to, by terapeuci mogli podejść do dziecka całościowo a nie tylko skupiając się na wybiórczych obszarach jego rozwoju.
W jaki sposób przygotowałam paszporty komunikacyjne

Kupiłam zeszyty z białymi kartkami w formacie A5. Wydrukowałam kartkę z najważniejszymi zagadnieniami. Wycięłam je i przykleiłam na poszczególne strony.  Następnie wypełniłam wraz z innymi specjalistami, którzy przebywają z dzieckiem. Te hasła można przykleić na klej, ja kleiłam je na taśmę klejącą dwustronną, można również napisać własnoręcznie. Wzór do wycięcia lub wpisania znajdziesz TU


Zachęcam rodziców dzieci, które mają problemy z komunikacją, logopedów i terapeutów do przygotowywania takich paszportów. To bardzo ułatwia pracę z dzieckiem. Powodzenia!

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts