Czy Twoje dziecko poradzi sobie z tym testem?

22 czerwca


Badania S. Barona Cohena, A. Lesliego i U. Frith dowodzą, że społeczne i komunikacyjne zaburzenia osób z ASD są wynikiem deficytów poznawczych głównie w zakresie rozumienia ludzkiego świata.  Z obserwacji badaczy wynikało, że dzieci z autyzmem zdawały się być nieświadome tego, że inni ludzie mogą coś myśleć czy przypuszczać coś innego niż one, nie są zdolne do myślenia o myśleniu drugiego człowieka, zatem przejawiają zaburzenia w teorii umysłu (Winczura 2008: 19).
Badacze przeprowadzili wiele testów, które potwierdzają, iż osoby ze spektrum autyzmu mają deficyt teorii umysłu. Jednym z takich eksperymentów jest test fałszywych przekonań. Początkowo był on przeprowadzany przez innych badaczy wśród dzieci zdrowych. Baron-Cohen, Leslie and Frith dali test do wykonania dzieciom neurotypowym, z zespołem Downa oraz dzieciom z autyzmem.
W teście występują dwie dziewczynki (używa się do tego zwykle lalek) Ania i Sylwia. Sylwia wkłada swoją piłeczkę do koszyka, w czasie, kiedy wychodzi z pokoju, Ania przekłada piłeczkę z koszyka do swojego pudełka. Następnie Sylwia wraca. Pytanie zadane dziecku brzmi: gdzie Sylwia będzie szukać swojej piłeczki.


Dziecko powinno być przekonane, że Sylwia nie widziała przecież, jak jej piłka jest przekładana w inne miejsce, dlatego musi cały czas wierzyć, że jest tam, gdzie ją zostawiła. Wyniki testu są następujące: większość dzieci neurotypowych oraz dzieci z zespołem Downa bezbłędnie wskazało, gdzie Sylwia będzie szukać swojej piłki, ale tylko niewielka grupa dzieci z autyzmem wykonała ten test poprawnie (Baron-Cohen 1997: 70-71).
Sprawdź, jak z tym testem poradzi sobie Twoje dziecko. Negatywny wynik oczywiście wcale nie musi wskazywać na poważniejsze zaburzenia, ale warto wówczas poobserwować, czy dziecko potrafi rozpoznawać emocje i pragnienia innych. Test fałszywych przekonań powinny właściwie rozwiązać dzieci od 5 r.ż. 





  1. Baron-Cohen S., Leslie A.M, Frith U., Does autistic child have a theory of mind?, „Cognition” nr 21, 1985,  s. 37-46
  2. Baron-Cohen, Mindblindness. An essay on autism and theory of mind, 1997
  3. Baron-Cohen, Theory of mind in normal development and autism, Prisme, 34, 2001, s. 174-183
  4. B. Winczura, Dziecko z autyzmem..., Kraków 2008

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts