Czy Twoje dziecko poradzi sobie z tym testem?
22 czerwca
Badania
S. Barona Cohena, A. Lesliego i U. Frith dowodzą, że społeczne i komunikacyjne
zaburzenia osób z ASD są wynikiem deficytów poznawczych głównie w zakresie
rozumienia ludzkiego świata. Z
obserwacji badaczy wynikało, że dzieci z autyzmem zdawały się być nieświadome
tego, że inni ludzie mogą coś myśleć czy przypuszczać coś innego niż one, nie
są zdolne do myślenia o myśleniu drugiego człowieka, zatem przejawiają
zaburzenia w teorii umysłu (Winczura 2008: 19).
Badacze przeprowadzili wiele testów,
które potwierdzają, iż osoby ze spektrum autyzmu mają deficyt teorii umysłu. Jednym z takich eksperymentów jest test fałszywych przekonań.
Początkowo był on przeprowadzany przez innych badaczy wśród dzieci
zdrowych. Baron-Cohen, Leslie and Frith dali test do wykonania dzieciom
neurotypowym, z zespołem Downa oraz dzieciom z autyzmem.
W
teście występują dwie dziewczynki (używa się do tego zwykle lalek) Ania i
Sylwia. Sylwia wkłada swoją piłeczkę do koszyka, w czasie, kiedy wychodzi z
pokoju, Ania przekłada piłeczkę z koszyka do swojego pudełka. Następnie Sylwia
wraca. Pytanie zadane dziecku brzmi: gdzie Sylwia będzie szukać swojej
piłeczki.
Dziecko
powinno być przekonane, że Sylwia nie widziała przecież, jak jej piłka jest
przekładana w inne miejsce, dlatego musi cały czas wierzyć, że jest tam, gdzie
ją zostawiła. Wyniki testu są następujące: większość dzieci neurotypowych oraz
dzieci z zespołem Downa bezbłędnie wskazało, gdzie Sylwia będzie szukać swojej
piłki, ale tylko niewielka grupa dzieci z autyzmem wykonała ten test poprawnie
(Baron-Cohen 1997: 70-71).
Sprawdź, jak z tym testem poradzi sobie Twoje dziecko. Negatywny wynik oczywiście wcale nie musi wskazywać na poważniejsze zaburzenia, ale warto wówczas poobserwować, czy dziecko potrafi rozpoznawać emocje i pragnienia innych. Test fałszywych przekonań powinny właściwie rozwiązać dzieci od 5 r.ż.
- Baron-Cohen S., Leslie A.M, Frith U., Does autistic child have a theory of mind?, „Cognition” nr 21, 1985, s. 37-46
- Baron-Cohen, Mindblindness. An essay on autism and theory of mind, 1997
- Baron-Cohen, Theory of mind in normal development and autism, Prisme, 34, 2001, s. 174-183
- B. Winczura, Dziecko z autyzmem..., Kraków 2008
0 komentarze