Rozpoznawać uczucia, pragnienia, intencje. Słów kilka o teorii umysłu

19 czerwca



Kiedy spotykam się z rodzicami młodszych dzieci, którzy zgłaszają je do mnie na terapię lub konsultację, zawsze podczas wywiadu pytam rodzica, czy dziecko wskazuje palcem na obiekt zainteresowania, czyli na przykład, czy pokazuje światło (jednocześnie zwykle bezsłownie żąda, by je na przykład zgasić lub zapalić). Gest wskazywania pojawia się ok. 9 m.ż. Dopytuję, czy, kiedy my wskazujemy na coś palcem lub kierujemy swoją uwagę na zdarzenie, lub obiekt, to dziecko podąża wzrokiem, czyli na przykład pokazujemy: „zobacz, samolot leci” a dziecko zaraz patrzy w górę, dokładnie tam, gdzie my. To jest właśnie początek teorii umysłu. Co to takiego? To umiejętność przypisywania stanów umysłowych innym, intencji – „myślę, że ty myślisz”. W wielkim skrócie napiszę, dlaczego teoria umysłu jest tak ważna w rozwoju dziecka.
Umiejętność rozpoznawania stanów umysłowych jest tym, co wyróżnia człowieka pośród innych ssaków. Osobie neurotypowej trudno sobie wyobrazić, jak mógłby wyglądać świat bez takiej umiejętności. A przecież w życiu codziennym to człowiek nadaje sens wielu sytuacjom społecznym przypisując ich uczestnikom różne stany umysłu. Baron-Cohen w pierwszym rozdziale książki na temat teorii umysłu rozpatruje takie oto zdanie: „John wszedł do sypialni, chodzi dookoła i wychodzi”. Żeby nadać sens temu zdaniu, należałoby zapytać siebie, dlaczego John zachowuje się w ten sposób. Baron-Cohen przywołuje kilka możliwych odpowiedzi: „Może John zgubił coś, chciał to znaleźć i myślał, że jest to w sypialni” lub „Może John usłyszał coś w sypialni i chciał wiedzieć, co powoduje ten hałas”. Umiejętność rozpoznawania stanów umysłowych może tworzyć listę tego typu interpretacji (Baron-Cohen 1997: 1).

Wysokofunkcjonujące dzieci i osoby dorosłe z autyzmem mogą rozumieć znaczenie poszczególnych słów, budować poprawne gramatycznie wypowiedzi, ale wiele z nich może nigdy nie opanować umiejętności interpretowania rzeczywistości w taki właśnie sposób, co znacznie będzie również utrudniać komunikację.
Bardzo ważnym etapem w rozwoju dziecka jest tworzenie wspólnego pola uwagi, określenie wspólnego działania. Również dla rodziców jest to moment niezwykle istotny, ponieważ zaczynają dostrzegać coraz lepszą komunikację ze swoim dzieckiem. Ten początek wspólnej zabawy i wzajemnego zrozumienia, to również element teorii umysłu.
„Gdy bliski człowiek kieruje na coś uwagę, działa to jak magnes na uwagę dziecka. Skupia się, gdy istnieje wspólne pole uwagi. Dopiero potem może skupiać się samo nad zadaniem lub pracą. Wspólne pole uwagi to także pierwsza szkoła mówienia – gdy istnieje wspólny temat: wspólne „dzieło”. (Olechnowicz 2015: 47).



E Boksa (2016: 37) wymienia następujące trudności wynikające z upośledzenia teorii umysłu:
 – w rozumieniu faktu, że inni myślą – „myślę, że ty myślisz”, „myślę, że on myśli”;
– w uświadomieniu sobie, że inni nie wiedzą, co ja myślę „wszyscy myślą tak samo jak ja”;
– w dostrzeganiu uczuć i pragnień innych osób;
– w tworzeniu umysłowych reprezentacji osób, przedmiotów, zdarzeń.


Oto kilka pytań związanych z teorią umysłu (na podstawie kwestionariusza CHAT opracowanego m.in. przez Barona-Cohena w celu wczesnego wykrywania cech autystycznych u dzieci). Jeśli na wybrane pytania odpowiedź będzie negatywna, skonsultuj się ze specjalistą. Kwestionariusz mogą wypełnić rodzice dzieci już ok. dwuletnich.
  1. Czy Twoje dziecko interesuje się innymi dziećmi?
  2. Czy Twoje dziecko nawiązuje kontakt wzrokowy?
  3. Czy Twoje dziecko utrzymuje kontakt wzrokowy?
  4. Czy Twoje dziecko bawi się w „a kuku”, w chowanego?
  5. Czy Twoje dziecko bawi się zabawkami, a nie tylko nimi manipuluje, bierze do buźki czy układa w wybrany sposób?
  6.  Czy Twoje dziecko używa palca wskazującego, kiedy o coś prosi?
  7. Czy Twoje dziecko używa palca wskazującego, żeby coś pokazać?
  8. Czy Twoje dziecko bawi się w udawanie, na przykład udaje, że karmi psa maskotkę, udaje, że robi herbatkę?
  9. Czy Twoje dziecko przynosi przedmioty, żeby Ci coś pokazać?
  10. Czy dziecko na Twoją prośbę np. „spójrz, jaki piękny zegar”, kieruje uwagę na wybrany obiekt?
  11. Czy Twoje dziecko rozumie podstawowe emocje, pociesza, kiedy piesek jest smutny?

W kolejnym poście przedstawię prosty test dotyczący fałszywych przekonań i teorii umysłu. Każdy będzie mógł wykonać taki test z własnym dzieckiem. Będzie troszkę dobrej zabawy.

Przydatne linki:

Bibliografia:
  1. Baron-Cohen S., Rozwój zdolności czytania innych umysłów: cztery etapy, przeł. Ewa Czerniawska, [w:] Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. T. 2, red. A. Klawiter, Warszawa 2009, s. 145-171
  2. Baron-Cohen S., Leslie A.M, Frith U., Does autistic child have a theory of mind?, „Cognition” nr 21, 1985,  s. 37-46
  3. Baron-Cohen, Mindblindness. An essay on autism and theory of mind, 1997
  4. Baron-Cohen, Theory of mind in normal development and autism, Prisme, 34, 2001, s. 174-183  Olechnowicz Hanna, Dobre chwile z naszym dzieckiem. Zabawy sprzyjające rozwojowi charakteru, Warszawa 2015 
  5. E. Boksa, ABC zespołu Aspergera, [w]: Api-racje. Naukowy obraz osób z zespołem Aspergera w aspekcie kulturowym, terapeutycznym i komunikacyjnym, pod red. A. Kominek, Kielce 2016

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts