Moje dziecko ma problem z mową. Formy zaburzeń mowy
14 września
Paca z logopedą najczęściej zaczyna się od opóźnionego
rozwoju mowy w przypadku dzieci, a w przypadku dorosłych zazwyczaj od
nieszczęśliwego wypadku lub udaru, których następstwem często jest afazja. Co
to jest afazja, z czym wiąże się opóźniony rozwój mowy, kiedy mówimy o
dyslalii? Tym razem słów kilka o różnych zaburzeniach mowy. Mam nadzieję, że
ten wpis pozwoli zrozumieć rodzicom specyfikę podstawowych zaburzeń.
Opóźniony rozwój mowy
w skrócie ORM może
towarzyszyć różnym innym
zaburzeniom. Wyróżnia się SOMR: czyli
Samoistny opóźniony rozwój mowy (zdolność mówienia rozwija się zgodnie z
kolejnymi etapami, ale z opóźnieniem, ciężko ustalić przyczynę, dziecko ma
prawidłowy słuch oraz jest w normie intelektualnej) oraz NORM, czyli
niesamoistny opóźniony rozwój mowy (spowodowany jest konkretnymi czynnikami,
może występować: na skutek uszkodzeń obwodowego narządu mowy na skutek
uszkodzeń narządu słuchu i wzroku, w przypadku opóźnień w rozwoju umysłowym, w
uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego, spowodowany schorzeniami przemiany
materii).
Wielu rodziców maluszków informuje mnie po pierwszych wizytach u neurologa, że dziecko ma afazję. Osobiście w przypadku małych dzieci posługuję
się terminami: niedokształcenie mowy typu korowego lub alalia. Afazja występuje
wówczas, gdy system językowy u dziecka rozwinął się, ale nastąpiło jakieś
uszkodzenie, które spowodowało zakłócenia w tym systemie, czyli na przykład
dziecko wskutek wypadku doznało poważnego urazu głowy. Alalia czy też niedokształcenie
mowy typu korowego dotyka dzieci, u których system językowy jeszcze nie jest
opanowany.
Formy zaburzeń mowy (na podstawie: Halina Mierzejewska,
Danuta Emiluta-Rozya: 2007)
Dyslalia, czyli zakłócenia dźwięków mowy – np. dziecko nie
wymawia <sz, ż, cz, dż, r>. Można ją podzielić na: mogilalię (brak danej
głoski, czyli dziecko wcale nie wypowiada np. <r> i zamiast robot mówi
<obot>), paralalię (zastępowanie głoski, czyli dziecko zamiast <r>
mówi <l>), dyslalię właściwą (zniekształcenie głoski, czyli zamiast
<s>, dziecko mówi <śi>). Zniekształcanie głoski przez dziecko jest
wskazaniem do szybkiej wizyty u specjalisty.
Dyslalia anatomiczna (dysglosja) – przyczyną są wady budowy
aparatu artykulacyjnego ograniczające lub uniemożliwiające w różnym zakresie
prawidłową artykulację dźwięków mowy: krótkie wędzidełko, wady zgryzu,
rozszczepy podniebienia i wargi górnej, usunięcie krtani.
Dyslalia funkcjonalna – spowodowana nieprawidłowymi nawykami
ruchowymi w przebiegu czynności żucia, połykania, oddychania ( mają na to wpływ
zazwyczaj m.in. długotrwałe karmieniem
butelką, podawanie pokarmów o konsystencji nieprzystosowanej do wieku dziecka),
przyczyną może być również dysfunkcja oddychania spowodowana np. alergią.
Dyslalia słuchowa – przyczyną są wady budowy lub funkcjonowania narządu słuchu
Dyslalia środowiskowa – przyczyną są nieprawidłowe wzorce
wymowy środowiska dziecka
Dyzartrie – zazwyczaj współwystępują z zaburzeniami
oddychania, fonacji i prozodii, przyczyną jest uszkodzenie dróg nerwowych i
jąder podkorowych lub móżdżku, powodujące niedowłady, porażenia lub ruchy
mimowolne różnych partii mięśni aparatów: artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego.
(dyzartria pojawia się m.in. w chorobie Parkinsona, stwardnieniu rozsianym,
pląsawicy Huntingtona i innych).
Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego (zwane alalią)
–przyczyną jest uszkodzenie lub dysfunkcja ośrodkowego układu nerwowego przed
wykształceniem się prawidłowo funkcjonujących: słuchu fonematycznego i/ lub
kinestezji artykulacyjnej i/lub innych ogniw układu funkcjonalnego mowy, co ujawnia
się w postaci opóźnionego rozwoju mowy.
Afazje – przyczyną są anatomiczne uszkodzenia okolic kory
mózgowej, w których były wykształcone funkcje: słuchu fonematycznego i/lub
kinestezji artykulacyjnej i inne niezbędne dla prawidłowego przebiegu
komunikacji językowej. Rozróżnia się afazję sensoryczną – w której rozpadowi
ulegają wszystkie typy kompetencji (pacjent ma problem z mową i rozumieniem
wypowiedzi innych) oraz afazję motoryczną, w której zaburzone są sprawności
realizacyjne (pacjent ma głównie problem z mową).
Niedokształcenie mowy w autyzmie
Niedokształcenie mowy z powodu niedosłuchu – przyczyną jest
niedosłuch głębszego stopnia.
Niedokształcenie mowy towarzyszące niepełnosprawności
intelektualnej (oligofazje) – przyczyną jest niepełnosprawność intelektualna
wpływająca na ograniczenie w wykształcaniu się i funkcjonowaniu systemu
struktur językowych.
Mutyzm – psychogenne zablokowanie czynności mówienia.
Jąkanie – zaburzeniu ulega płynność realizacji ciągu
fonicznego.
Zaburzenia mowy wynikające z padaczki dziecięcej. Padaczka
może prowadzić do opóźnionego rozwoju
mowy lub zanikania wcześniej zdobytych sprawności umysłowych.
Schizofazja – jest wynikiem schizofrenii, ujawnia się w
postaci niespójnych wypowiedzi.
Demencja – jest wynikiem zamierania neuronów i układów
synaptycznych. Ujawnia się m.in. w chorobie Alzheimera.
Bibliografia:
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M.
Kurkowski, UMCS . Lublin 2012
Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplewska, S. Milewski,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015
0 komentarze