Ćwiczymy rozumienie, mówienie, głoskowanie, czytanie... i tylko jedna pomoc.
19 stycznia
Załączam nieocenioną pomoc, o której zapomniałam dotychczas
wspomnieć. To zestaw obrazków z serii „Moje
pierwsze słowa”. Obrazki są bardzo dobrze wykonane, są sztywne, służą mi
naprawdę już bardzo długo. Część
pierwsza jest dla młodszych dzieci, część drugą można wykorzystać także w zabawach ze starszymi. W części
pierwszej mamy zwierzątka, trochę instrumentów muzycznych, pojazdy, zabawki… na
odwrocie są zapisane wyrażenia dźwiękonaśladowcze dopasowane do każdego
obrazka praz osobno karta z wyrażeniami, załączone są również samogłoski.
Część druga to również różne przedmioty, także podpisane na
odwrocie, ale tym razem podpisane całą nazwą. Część drugą można wykorzystać
zarówno w zabawie ze starszymi jak i młodszymi dziećmi.
Można ćwiczyć na obrazkach mówienie, rozumienie, głoskowanie
– analizę i syntezę oraz czytanie.
Moje propozycje zabaw.
Rozumiem. Część pierwsza i część druga.
Rozkładamy obrazki na podłodze. Bierzemy samochodzik z
naczepą koszyk lub wiaderko, podajemy dziecku. Dziecko ma za zadanie odgadnąć przygotowaną
przez nas zagadkę i do naczepy lub do wiaderka włożyć odpowiedni obrazek.
Przykład: mieszka tam piesek. Dziecko
powinno wziąć budę. Żeby był okrągły, trzeba go napompować. Balon. Ma skrzydełka, lata. Chodzi o osę. Itp…
Zabawa odpowiednia dla dzieci w wieku od roku do ok. 3 lat.
Rocznym maluszkom zadajemy proste zagadki, dotyczące codziennych, bliskich jego
otoczeniu przedmiotów.
Dla rozwoju mowy ważne są umiejętności komunikacyjne oraz właśnie rozumienie, więcej o komunikacji można przeczytać tu: Dlaczego tak ważna jest umiejętność komunikacji, a nie tylko sama mowa.
Zabawa z fabułą. Część pierwsza i druga.
Wybieramy kilka obrazków i układamy historyjkę. Idzie lew,
jaki robi lew…. [tu odpowiada dziecko], spotyka kózkę, która odpowiada [tu
również dziecko próbuje odpowiedzieć]. OOOO lew zrobił bach!, oj, oj – woła,
kózka pomogła mu wstać – opa. Tu również prosimy, by dziecko powtarzało wyrazy
dźwiękonaśladowcze (ale nie mówimy: powtórz opa, raczej staramy się powiedzieć: jak powiedziała kózka - opa. To zabawa odpowiednia dla maluszków do 3 r.ż lub starszych,
które mają problem z mową. Można oczywiście ułożyć bardziej rozbudowaną historyjkę
wspólnie z dzieckiem. Wtedy ćwiczymy mowę narracyjną,
następstwo zdarzeń, gdzie jest przyczyna, skutek. Możemy takie ćwiczenia wprowadzać
dzieciom od 2- 3 r.ż, a prostsze historyjki nawet wcześniej.
Kategoryzacja. Część pierwsza.
Umiejętność kategoryzacji jest niezwykle istotna dla rozwoju
języka, wiedzy o wiecie, dla zrozumienia
i kształtowania językowego obrazu świata. I wbrew pozorom nie jest to oczywista
oczywistość.
Prosimy, by dziecko z rozłożonych obrazków wybrało
zwierzątka, przy okazji prosimy o
podanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, później, by wybrało zabawki,
następnie pojazdy. Można przygotować trzy różne miseczki, do których dzieci
będą wrzucać obrazki.
Głoskowanie. Część pierwsza i druga.
Na początek wybieramy obrazki prostsze, z małą liczbą głosek.
Rozkładamy przed dzieckiem i głoskujemy: o-s-a, b-u-t-y, b-u-d-a… itp… Dziecko ma za zadanie włożyć do koszyczka lub
do naczepy samochodu właściwy wyraz. Jeśli jest problem, możemy sylabizować : bu-da,
żeby było łatwiej. Ale to pierwszy etap.Docelowo ćwiczymy głoskowanie.
0 komentarze