Ćwiczymy rozumienie, mówienie, głoskowanie, czytanie... i tylko jedna pomoc.

19 stycznia



Załączam nieocenioną pomoc, o której zapomniałam dotychczas wspomnieć. To zestaw obrazków  z serii „Moje pierwsze słowa”. Obrazki są bardzo dobrze wykonane, są sztywne, służą mi naprawdę już bardzo długo. Część pierwsza jest dla młodszych dzieci, część drugą można wykorzystać także w zabawach ze starszymi. W części pierwszej mamy zwierzątka, trochę instrumentów muzycznych, pojazdy, zabawki… na odwrocie są zapisane wyrażenia dźwiękonaśladowcze dopasowane do każdego obrazka praz osobno karta z wyrażeniami, załączone są również samogłoski.
Część druga to również różne przedmioty, także podpisane na odwrocie, ale tym razem podpisane całą nazwą. Część drugą można wykorzystać zarówno w zabawie ze starszymi jak i młodszymi dziećmi.

Można ćwiczyć na obrazkach mówienie, rozumienie, głoskowanie – analizę i syntezę oraz czytanie. 



Moje propozycje zabaw. 

Rozumiem. Część pierwsza i część druga.

Rozkładamy obrazki na podłodze. Bierzemy samochodzik z naczepą koszyk lub wiaderko, podajemy dziecku. Dziecko ma za zadanie odgadnąć przygotowaną przez nas zagadkę i do naczepy lub do wiaderka włożyć odpowiedni obrazek. Przykład: mieszka tam piesek. Dziecko powinno wziąć budę. Żeby był okrągły, trzeba go napompować. Balon. Ma skrzydełka, lata. Chodzi o osę. Itp…
Zabawa odpowiednia dla dzieci w wieku od roku do ok. 3 lat. Rocznym maluszkom zadajemy proste zagadki, dotyczące codziennych, bliskich jego otoczeniu przedmiotów.
Dla rozwoju mowy ważne są umiejętności komunikacyjne oraz właśnie rozumienie, więcej o komunikacji można przeczytać tu: Dlaczego tak ważna jest umiejętność komunikacji, a nie tylko sama mowa. 

Zabawa z fabułą. Część pierwsza i druga.

Wybieramy kilka obrazków i układamy historyjkę. Idzie lew, jaki robi lew…. [tu odpowiada dziecko], spotyka kózkę, która odpowiada [tu również dziecko próbuje odpowiedzieć]. OOOO lew zrobił bach!, oj, oj – woła, kózka pomogła mu wstać – opa. Tu również prosimy, by dziecko powtarzało wyrazy dźwiękonaśladowcze (ale nie mówimy: powtórz opa, raczej staramy się powiedzieć: jak powiedziała kózka - opa. To zabawa odpowiednia dla maluszków do 3 r.ż lub starszych, które mają problem z mową. Można oczywiście ułożyć bardziej rozbudowaną historyjkę wspólnie z dzieckiem. Wtedy ćwiczymy mowę narracyjną, następstwo zdarzeń, gdzie jest przyczyna, skutek. Możemy takie ćwiczenia wprowadzać dzieciom od 2- 3 r.ż, a prostsze historyjki nawet wcześniej.

Kategoryzacja. Część pierwsza.

Umiejętność kategoryzacji jest niezwykle istotna dla rozwoju języka, wiedzy o wiecie, dla zrozumienia i kształtowania językowego obrazu świata. I wbrew pozorom nie jest to oczywista oczywistość.
Prosimy, by dziecko z rozłożonych obrazków wybrało zwierzątka, przy okazji prosimy o  podanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, później, by wybrało zabawki, następnie pojazdy. Można przygotować trzy różne miseczki, do których dzieci będą wrzucać obrazki.

Głoskowanie. Część pierwsza i druga.

Na początek wybieramy obrazki prostsze, z małą liczbą głosek. Rozkładamy przed dzieckiem i głoskujemy: o-s-a, b-u-t-y, b-u-d-a… itp…  Dziecko ma za zadanie włożyć do koszyczka lub do naczepy samochodu właściwy wyraz. Jeśli jest problem, możemy sylabizować : bu-da, żeby było łatwiej. Ale to pierwszy etap.Docelowo ćwiczymy głoskowanie.

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts