Odruch ssania i karmienie piersią. Wiedza w pigułce

31 października

Zgodnie z rekomendacjami światowymi i europejskimi karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt. Również ze względów logopedycznych. Mleko matki natomiast jest w pełni dostosowane do potrzeb małego człowieka. Karmienie piersią bywa jednak trudną sztuką. Musi zgrać się wiele czynników, by było efektywne. 


Dziecko potrafi pobierać pokarm z piersi, ponieważ rodzi się z odruchem ssania. Dlatego też na początek opiszę, ten niezwykle ważny odruch.

Odruch ssania (na podstawie Matsgutowa, Regner 2009: 55-56). Pojawia się w 14 tygodniu życia płodowego a zanika między 1 a 2 r.ż. Zdrowy noworodek jest zdolny do ssania natychmiast po urodzeniu. Swoją dominującą aktywność odruch ten ma w 3-4 miesiącu życia dziecka, słabnie między 6 a 7 m.ż. i stopniowo zastępowany jest przez ruchy żucia.
Wywoływanie odruchu: włożenie małego palca do ust dziecka, stymulacja okolic języka (od czubka do środka języka) i podniebienia (na górnym wałku dziąsłowym), stymulacja dotykowa ust.
Patologicznie działający odruch: nie obserwuje się akcji ssania, niemożliwe jest przełykanie wypychanie języka, zakłócone oddychanie, refluks, ssanie języka, patologiczne otwieranie ust, stałe ssanie palca, hamowanie przełykania, kąsanie, gryzienie, strach przed utratą miłości i izolacją.


Podczas karmienia piersią aparat artykulacyjny jest bardzo aktywny. Ssanie piersi wymaga dokładnego objęcia brodawki, uniesienia tylnej części języka do podniebienia miękkiego, wykonywania naprzemiennych ruchów żuchwy: obniżenia i cofnięcia oraz podniesienia i wysunięcia. Podczas karmienia butelką ograniczony jest ruch dolnej szczęki, zaburzeniu ulega sekwencja ssanie-połykanie-oddychanie (Skrzek 2016: 341-342). Podczas ssania nagłośnia zamyka wejście do krtani i pokarm spływa do dróg pokarmowych, Następnie nagłośnia otwiera się, podniebienie miękkie opuszcza i dziecko wydycha powietrze.
Karmienie piersią wpływa na utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, dziecko bowiem oddycha wyłącznie przez nos, gdyż podczas ssania i połykania nie musi przerywać oddychania.
Praca zespołu mięśni podczas ssania piersi korzystnie wpływa na modelowanie kształtu podniebienia twardego, szczęki, żuchwy, jamy nosowej i zatok przynosowych, wzmacnia mięsień okrężny ust, mięśnie żwacze i mięśnie mimiczne twarzy, a także kształtuje prawidłowy zgryz. Opór, jaki stawia brodawka w trakcie ssania, przygotowuje dziecko do wysiłku podczas żucia pokarmów stałych (Walencik-Topiłko, Banaszkiewicz 2016: 717).
Ssanie mleka z piersi matki dzieli się na dwie fazy:
Faza stymulacji. Rozpoczyna się odruchem szukania piersi przez noworodka. Można dotknąć wówczas brodawką ust malucha, by noworodek je otworzył i szczelnie objął brodawkę wraz z otoczką.
Faza głębokiego ssania. Podczas tej fazy aktywnie pracują mięśnie warg i języka. Dziecko musi podjąć ciężką pracę, by wyssać pokarm.  
Gotowość dziecka do ssania (Sztyber 2015: 24):
  • otwiera usta,
  • wysuwa język,
  • wkłada ręce do ust,
  •  zaczyna szukać brodawki (uaktywnia się kolejny bardzo ważny odruch - szukania)
Podczas karmienia dziecka należy zadbać o:
  • prawidłową i wygodną pozycję matki i dziecka,
  • prawidłowe przystawienie dziecka do piersi (nie przystawiamy piersi do dziecka) oraz prawidłowe jej uchwycenie (dziecko powinno chwycić brodawkę wraz z otoczką)
Wcześniej warto ocenić ssanie i sprawdzić wędzidełka, czy nie są za krótkie.
Cechy prawidłowego przystawienia do piersi (Sztyber 2015: 31):
  • usta szeroko otwarte
  • nos i broda przylegają do piersi
  • dolna warga wywinięta, górna warga odchylona
  • otoczka brodawki bez zmarszczeń, widoczny rąbek języka w kąciku ust
Cechy efektywnego pobierania pokarmu (Sztyber 2015: 32):
  • po przełknięciu słychać oddech, słyszalna jest głoska "k"
  • krtań dziecka rytmicznie się porusza
  • rytm ssanie: połykanie wynosi 1:1 lub 1:2, lub 1:3
  • ssanie jest odczuwalne przez matkę, ale nie sprawia jej bólu
Alternatywne metody karmienia w przypadku, gdy zaburzona jest laktacja w pierwszych dobach po porodzie (Sztyber 2015: 37):
  • z zastosowaniem kubeczka (należy zadbać o odpowiednią pozycję dziecka, niewskazana jest pozycja leżąca, należy sprowokować u dziecka otwarcie ust poprzez delikatne dotykanie górnej i dolnej wargi, kiedy dziecko otworzy usta i wysunie język na dziąsła, podajemy odrobinę mleka [nie odrywając kubeczka od dolnej wargi] pozwalamy dziecku samodzielnie przesunąć pokarm w głąb jamy ustnej. Pierwszy pokarm dziecka to zazwyczaj kilka mililitrów. Kubki można przez internet, a także w niektórych aptekach )
  • łyżeczki (pozycja półleżąca, prowokujemy otwarcie ust poprzez delikatny dotyk łyżeczką, kiedy dziecko otworzy usta i wysunie język na dziąsła, podajemy odrobinę mleka [nie odrywając łyżeczki od dolnej wargi] pozwalamy dziecku samodzielnie przesunąć pokarm w głąb jamy ustnej)
  • drenu 
Alternatywne metody karmienia przy użyciu kubeczka, drenu czy łyżeczki nie zakłócają odruchu ssania u dziecka.
Problemy z karmieniem mogą pojawiać się po cesarskim cięciu (nie ze względu na fakt, że matka pokarmu nie ma, chodzi bardziej o rozbudzenie laktacji). By temu zapobiec warto w miarę możliwości jak najszybciej, a następnie jak najczęściej przystawiać dziecko do piersi. Gdyby problemy z karmieniem wystąpiły, można wspomóc się laktatorem .
Poniżej schemat jednorazowego odciągania pokarmu (Sztyber 2015: 35):
pierś prawa 7 minut - pierś lewa 7 minut
pierś prawa 5 minut - pierś lewa 5 minut
pierś prawa 3 minuty - pierś lewa 3 minuty

Mamy, które nie mogą karmić piersią z jakichś powodów, powinny dobrać odpowiednie akcesoria do karmienia. Według ortodontów karmienie butelką oraz ssanie smoczka powinny zostać zakończone przed 18 m.ż. dziecka (Regner 2016: 289). Ze smoczka najlepiej jednak rezygnować już w drugim półroczu życia dziecka, kiedy pojawiają się pierwsze ząbki.

Bibliografia:
Regner A., Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym, [w]: Wczesna interwencja logopedyczna, pod red. Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Gdańsk 2016
Walencik-Topiłko A., Banaszkiewicz A., Profilaktyka logopedyczna, [w]: Wczesna interwencja logopedyczna, pod red. Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Gdańsk 2016
Skrzek J., Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej - połykania, gryzienia, żucia,  [w]: Wczesna interwencja logopedyczna, pod red. Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Gdańsk 2016
Sztyber B, Karmienie piersią, [w]: Neonatologia. Praktyczne umiejętności opieki nad noworodkiem, pod red. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A, Dmoch-Gajzlerska E., Warszawa 2015
Matsgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Wrocław 2009

Podobne wpisy

3 komentarze

  1. Czy z perspektywy logopedycznej można karmić piersią "za długo"? Czy karmienie np. dwulatka jest szkodliwe dla jego aparatu mowy (oczywiście mówimy tu o karmieniu dodatkowo-przy spożywaniu wszelkich innych pokarmów)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że odpowiadam tak późno.
      Nie dotarłam do żadnych badań naukowych określających granicę wieku karmienia piersią. Specjaliści jednak w literaturze rekomendują karmienie piersią do 18 miesiąca życia dziecka. Uważam, że jest to sprawa indywidualna i ostateczną decyzję podejmują opiekunowie dziecka. Należy mieć jednak na uwadze, iż podczas ssania piersi język pozostaje wsunięty między górne i dolne wałki dziąsłowe. Gdyby taka pozycja przetrwała, groziłoby to seplenieniem międzyzębowym. Ponadto podczas karmienia piersią dziecko oddycha wyłącznie nosem, natomiast dla prawidłowej artykulacji ważne, by dziecko oddychało: wdech nosem, wydech ustami. Nie można jednak stwierdzić, iż długie karmienie piersią na pewno doprowadzi do wad wymowy. (karmienie piersią dziecka jest najlepsze dla jego późniejszego rozwoju mowy). W razie jakichkolwiek wątpliwości należy się skonsultować z ortodontą lub logopedą. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń

Popular Posts