"Autyzm nie może definiować ludzi, to my definiujemy autyzm" Światowy Dzień Autyzmu

01 kwietnia

2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Autyzmu. Kolor niebieski to jego symbol.


Ten dzień powinien przede wszystkim uświadamiać nam, że wśród nas są ludzie, którzy inaczej poznają świat, ludzie o umysłach niezwykłych. Nie są gorsi od nas - neurotypowych. W pewnych dziedzinach mogą być nawet lepsi.
Komunikacja osób z autyzmem w świetle założeń językoznawstwa kognitywnego i teorii umysłu to zakres mojej pracy badawczej i rozprawy doktorskiej, nad którą pracuję. Dlatego też z racji moich zainteresowań przez najbliższy tydzień będą się ukazywać teksty na blogu na temat autyzmu. Wyjaśnię, czym jest autyzm, opiszę kryteria diagnostyczne, niepokojące pierwsze symptomy, napiszę o komunikacji osób z autyzmem. Postaram się przybliżyć świat dzieci z tym zaburzeniem.
Poniżej przedstawiam słowa, które napisał Kerry Margo. Mam nadzieję, że to będzie dobry wstęp...


Jeśli znałbyś mnie, wiedziałbyś, że...

Nie mówiłem do 2,5 lat,

Miałem zdiagnozowany autyzm,

Wyrzucili mnie z dwóch przedszkoli,

Miałem poważne zaburzenia integracji sensorycznej,

Irytowałem innych, kiedy próbowałem zwrócić na siebie uwagę, a nie mogłem się komunikować,

Zakręcałem palcem loka na włosach (...),

Spędziłem setki godzin w roku na terapii , by być tu, gdzie jestem,

Przeżyłem setki godzin, kiedy byłem dręczony z powodu diagnozy autyzmu (...).

Jeśli znałbyś mnie, wiedziałbyś również, że...

Ukończyłem podstawówkę,

Ukończyłem szkołę średnią,

Ukończyłem studia,

Piszę pracę doktorską,

Mam pracę (...),

Jestem niezależny,

Pomagam rodzicom dzieci, które mają autyzm (...),

Kocham swoją rodzinę, przyjaciół i społeczność osób z autyzmem, w której jestem,

Jestem Kerry, bez względu na to, co autyzm znaczy, jestem najlepszy, jaki mogę tylko być

Jeśli tylko byś mnie znał...
Jeśli to czytasz, wiedz, że autyzm nie może definiować ludzi, których kochamy, to my definiujemy autyzm. Znam wiele dzieci z autyzmem, które starają się być najlepszymi, jakimi mogą być. My jako społeczność mamy wiele pięknych i jedynych w swoim rodzaju historii, którymi chcemy się podzielić (...)[1].


[1] https://www.autismspeaks.org/blog/2016/02/03/poem-only-if-you-knew-me
Tłumaczenie własne. Cytat pochodzi z powyższej strony, jest to międzynarodowy serwis wiedzy na temat autyzmu, prowadzony przez organizację pomagającą dzieciom i dorosłym z autyzmem oraz ich rodzinom. Autorem słów jest Kerry Margo.

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts