Terapia dziecka z autyzmem. Przede wszystkim pełne dopasowanie

06 kwietnia



Terapia na miarę
Rodzice mają do wyboru mnóstwo ośrodków i prywatnych gabinetów, w których specjaliści pracują nad deficytami ich dzieci. Trudno oceniać, która terapia jest najskuteczniejsza, ponieważ każde dziecko jest inne. Dlatego bardzo ważne jest by na początku w trakcie diagnozy określić szczegółowo obszary trudności dziecka. W ten sposób należy dobrać odpowiednią terapię, która powinna być prowadzone w razie konieczności w ścisłej współpracy z innymi specjalistami, którzy oddziaływują na dziecko. Oto najważniejsze zasady skutecznej terapii logopedycznej:


  • 1.      Dokładna diagnoza dziecka, na podstawie której terapeuta ustala plan terapii.
  • 2.      Plan terapii powinien być dostosowany do potrzeb dziecka oraz jego możliwości.
  • 3.      Plan terapii powinien uwzględniać zainteresowania dziecka.
  • 4.      Należy odpowiednio dobrać metody pracy z dzieckiem z autyzmem. Muszą mieć merytoryczne uzasadnienie.
  • 5.      Logopeda powinien ściśle współpracować z innymi specjalistami, którzy mają kontakt z dzieckiem.
  • 6.      Plan terapii i metody pracy powinny być zmieniane w miarę postępów dziecka lub korygowane w przypadku, gdy dziecko ich nie akceptuje
  • 7.      Terapia powinna być systematyczna.
  • 8.      Terapeuta powinien ściśle współpracować z rodzicami. Rodzice muszą poznać szczegółowe cele terapii.
  • 9.      Dobrze, jeśli terapeuta stosuje różne metody i pracuje z dzieckiem również w jego naturalnym środowisku.
  • 10.  Terapia logopedyczna powinna uwzględniać również problemy sensoryczne dziecka.
  • 11.  Otoczenie musi być przyjazne dziecku, a terapia przewidywalna.

Jestem zwolenniczką tego, że dziecko powinno się uczyć poprzez sytuacje naturalne, zabawę. Ponadto terapeuta powinien podążać za potrzebami swojego pacjenta. Bardzo często jako logopeda pracuję z dziećmi, które nie mówią, nie potrafią się porozumiewać. Niezwykle istotne jest to, by wytłumaczyć rodzicom, że mowa nie jest najważniejsza, najważniejsza jest komunikacja. Tym bardziej, że wiele dzieci z autyzmem może wcale nie opanować mowy werbalnej.
Dowiedz się, dlaczego mowa wcale nie jest najważniejsza 
Rodzaje terapii wykorzystywane w pracy z dzieckiem z autyzmem:
Metoda behawioralna. Celem jest kształtowanie u dziecka takich zachowań, które pomogą mu niezależnie funkcjonować w społeczeństwie. Stosowane są techniki wzmacniające pozytywne zachowania i rozwijające nowe umiejętności. Terapia obejmuje: rozwój mowy czynnej i biernej, budowanie zdań, rozwój społeczny, naukę zabawy, rozwijanie umiejętności szkolnych, czynności samoobsługowych.
Metoda dobrego startu.  Celem tej metody jest rozwijanie funkcji językowych, wzrokowych, słuchowych i motorycznych, a także kształtowanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała oraz lateralizacji. Wykorzystuje się wiersze, piosenki, ćwiczenia ruchowe.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Ruch ma być narzędziem wspomagającym rozwój młodego człowieka oraz wspomagającym terapię zaburzeń jego rozwoju.  Ćwiczenia w założeniu mają zaspokajać naturalne potrzeby dziecka, m.in. kontakty z bliskimi. Dzięki tej metodzie dziecko uczy się schematu własnego ciała, orientacji w przestrzeni nawiązywania relacji społecznych.
Metoda interwencji rozwojowej Greenspana. Metoda kładzie nacisk na budowanie relacji z bliskimi. W terapii ważna jest współpraca z rodzicami, ponieważ ich głównym zadaniem jest podążanie za dzieckiem, za jego zainteresowaniami. Takie podejście ma sprzyjać poprawie funkcjonowania emocjonalnego, społecznego oraz intelektualnego.
Model TEACCH: To przykład holistycznego podejścia. Podstawą jest zindywidualizowany program dostosowany do potrzeb konkretnej osoby. Metoda ta ma rozwijać zdolności dzieci z autyzmem, ale zakłada również akceptację ich trudności. Ważne jest odpowiednie zorganizowanie środowiska, w którym odbywa się terapia czy też edukacja, należy zapewnić osobom z autyzmem możliwość przewidywania zdarzeń, co znacznie zmniejsza ich lęk. W terapii wykorzystuje się głównie materiał wizualny.
Terapia integracji sensorycznej.
Diety
Dogoterapia, muzykoterpia, hipoterapia
AAC - W terapii dzieci wykorzystuje się komunikacje wspomagającą i alternatywną, czyli AAC (Augmentative and Alternative Communication):  system gestów, systemy obrazkowe, piktogramy Są to działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osób, które mają problem z mową i/lub komunikacją.

Podobne wpisy

0 komentarze

Popular Posts